KOŃ, KOBIETA I KANAREK

TEATR ZAGŁĘBIA W SOSNOWCU

tekst: TOMASZ ŚPIEWAK
reżyseria: REMIGIUSZ BRZYK
dramaturgia: TOMASZ ŚPIEWAK
scenografia: REMIGIUSZ BRZYK, IGA SŁUPSKA, SZYMON SZEWCZYK
kostiumy: IGA SŁUPSKA
opracowanie muzyczne: MACIEJ MIDOR

obsada:
Bezrobotna: Agnieszka Bieńkowska
Żona Sztygara: Maria Bieńkowska
Żona Górnika Praworęcznego: Beata Deutschman
Matka Górnika Leworęcznego: Dorota Ignatjew
Córka Sztygara: Edyta Ostojak
Żona Lekarza: Małgorzata Sadowska
Głupek: Michał Bałaga
Górnik Leworęczny: Aleksander Blitek
Ksiądz: Piotr Bułka
Stróż prawa: Grzegorz Kwas
Sztygar: Zbigniew Leraczyk
Lekarz: Wojciech Leśniak
Górnik Praworęczny: Tomasz Muszyński
Zięć Sztygara: Piotr Żurawski (gościnnie)

prapremiera 5 kwietnia 2014

Czy można wierzyć historii opowiedzianej przez Głupka z astmą i szpotawą stopą?
To on oprowadzać będzie widzów po miasteczku, które leży u podnóża kopalni, i w którym rozgrywać się będzie akcja. Tytuł sztuki nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których
w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni
i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je „3K”). Nie jest to przedstawienie ani lokalne, ani historyczne, używając kostiumu górniczego Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie
do przerywania niechcianej ciąży. Koń, kobieta i kanarek stają się tu metaforą rodziny.

fot. Maciej Stobierski

 

„Koń, kobieta i kanarek” to sztuka tyleż kunsztowna, co bolesna – soczysta jak dojrzałe wiśnie, nasączona aluzjami, ociekająca sokami. Bezlitosna dla polskiego patriarchatu wspieranego przez Kościół katolicki, którego największą ikoną jest oczywiście św. Jan Paweł II.
Mike Urbaniak, Gazeta Wyborcza Wysokie Obcasy

Spektakl „Koń, kobieta i kanarek” w Sosnowcu odważnie podejmuje temat tradycyjnej górniczej rodziny i jej rozpadu.
Danuta Lubina-Cipińska, Rzeczpospolita online

Brzyk stawia swym spektaklem istotne pytania. Zaprasza do rozmowy na temat,
którego w polskim teatrze właściwie nikt nie podejmuje. Do rozmowy wolnej od histerycznego dogmatyzmu, zajadłości i agresji. Do rozmowy, w której głos kobiety nie będzie zakrzykiwany lamentami zarodków.

Michał Centkowski, e-teatr.pl

czas trwania: 130 minut (bez przerwy)

______________________________________________________________________________

20 maja 2015, środa | godz. 19.00
Duża Scena, Teatr Miejski, Gdynia

______________________________________________________________________________

bilety w cenie:
50 zł – bilet normalny
40 zł – bilet ulgowy

WAŻNE INFORMACJE:

Rozmowy z autorami i reżyserami sztuk pod koniec każdego dnia festiwalowego prowadzi Łukasz Drewniak



W tym roku po raz pierwszy na swój ulubiony spektakl głosuje TAKŻE PUBLICZNOŚĆ
więcej informacji



zwycięski projekt plakatu
autor: Michał Tadeusz Golański