CHOPIN BEZ FORTEPIANU

CENTRALA WARSZAWA

autorzy: BARBARA WYSOCKA, MICHAŁ ZADARA
reżyseria: MICHAŁ ZADARA
muzyka: FRYDERYK CHOPIN
światła i projekcje: ARTUR SIENICKI

występuje: Barbara Wysocka
oraz Kwintet Orkiestry Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki

premiera 23 marca 2013 Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Producentem spektaklu Chopin bez fortepianu jest CENTRALA, niezależna organizacja artystyczna założona w 2013 r. przez Michała Zadarę, tworząca dzieła nowatorskie
pod względem estetyki, przekazu oraz sposobu produkcji.

Barbara Wysocka wykonuje aktorski ekwiwalent obu koncertów fortepianowych
Fryderyka Chopina przy akompaniamencie orkiestry symfonicznej. Owo bezprecedensowe wykonanie BEZ FORTEPIANU zostało owacyjnie przyjęte przez krytykę teatralną, ale także muzyczną. To spektakl, który zbliża nas do odpowiedzi na pytania o kondycję artysty. Jednak tym razem pytanie dotyczy nie tyle kondycji twórcy, co kształtowania jego tożsamości
i kondycji przez innych – odbiorców, krytyków, muzyków, wreszcie również Polaków. Czym są dla nas dzisiaj utwory Chopina? Na ile potrafimy słuchać Chopina, a na ile jesteśmy obciążeni narzuconymi schematami? Na scenie Barbara Wysocka staje się przewodnikiem
po utworze kompozytora, kontestując utrwalony wizerunek artysty. Ten gest nie jest jednak wymierzony w Chopina, ale w imię Chopina i jego dzieła.

fot. Natalia Kabanow

 

Michał Zadara i Barbara Wysocka tworzą nową, fantastyczną formę, lokującą się na styku pomiędzy koncertem a monodramem. Odczytują Chopina z pozycji na wskroś współczesnych odbiorców, a zarazem twórców.
Aleksandra Spilkowska, Rec. Magazine – gazeta Festiwalu Nowego Teatru

Dwa koncerty Chopina: e-moll i f-moll, każdy składa się z trzech części. Z nich Michał Zadara stworzył złożony z sześciu epizodów wielki monolog. Barbara Wysocka wypowiada go
z niesamowitą ekspresją, ale jak może być inaczej, gdy tekst ma być zgodny z dynamiką muzyki, z kaskadą dźwięków, z granymi zazwyczaj w zawrotnych tempach perlistymi pasażami,
które trzeba zastąpić słowami wypowiadanymi z prędkością karabinu maszynowego.

Jacek Marczyński, Rzeczpospolita online

czas trwania: 90 minut (bez przerwy)

______________________________________________________________________________

23 maja 2015, sobota | godz. 18.30
Duża Scena, Teatr Miejski, Gdynia

______________________________________________________________________________

bilety w cenie:
250 groszy
bilety w sprzedaży od 12 maja

WAŻNE INFORMACJE:

Rozmowy z autorami i reżyserami sztuk pod koniec każdego dnia festiwalowego prowadzi Łukasz Drewniak



W tym roku po raz pierwszy na swój ulubiony spektakl głosuje TAKŻE PUBLICZNOŚĆ
więcej informacji



zwycięski projekt plakatu
autor: Michał Tadeusz Golański