TEATR ANIMACJI W POZNANIU
tekst: MARTA GUŚNIOWSKA
reżyseria: MARTA GUŚNIOWSKA
scenografia: JULIA SKURATOVA
muzyka: PIOTR NAZARUK
asystent reżysera: KRZYSZTOF DUTKIEWICZ
obsada:
Gęś: Elżbieta Węgrzyn
Kura, Mama Zajęczyca, Dzika Gęś, Marchewka: Mariola Ryl – Krystianowska
Kogut, Niedźwiedź, Zajączek, Dzika Gęś, Wydr, Wilk: Krzysztof Dutkiewicz
Narrator: Marek A. Cyris
Lis: Marcin Ryl – Krystianowski
premiera 10 grudnia 2014
spektakl przeznaczony dla widzów od 8 roku życia
Któż z nas nie widział Gęsi przechadzającej się beztrosko po wiejskim podwórku?
Długaśna szyja, śmieszne, kłapiaste stopy – Gęś jak to Gęś. Ale czy tak naprawdę Ją znamy? Czy zastanawialiście się kiedyś, co w takiej Gęsi siedzi? O czym myśli? O czym marzy? Twórcy spektaklu „A niech to Gęś kopnie!” zadali sobie to trudne pytanie i ku wielkiemu zdziwieniu odkryli smutna prawdę: Gęś – przynajmniej ta nasza – ma depresję. Jest chuda, brzydka i nie ma przyjaciół – jedyne, co ma to ów wielki smutek, przyczepiony do niej mocno, niczym jesienny liść do podeszwy mokrego buta. Czy Gęś odnajdzie swoje szczęście? Czy uśmiech na powrót zagości na jej dziobie? Oto pełen humoru spektakl o poszukiwaniu sensu w życiu,
o wielkiej sile przyjaźni oraz szczęściu, które może nas spotkać nawet wtedy, kiedy najmniej się go spodziewamy…
fot. Bartłomiej Jan Sowa
(…) tutaj wszystko gra i chapeau bas! Najwyraźniej przyszła już pora, by Autorka sama wzięła się za sceniczną realizację swoich dramatów. Świetny debiut reżyserski (…)
Juliusz Tyszka, teatralny.pl
Sztuka jest perfekcyjnie napisana: dialogi skrzą się dowcipem i mądrością, bohaterowie są wielowymiarowi, co znakomicie podchwycili aktorzy animujący lalki, ukryci w ciemnościach (…) Po mistrzowsku – wszyscy bez wyjątku – wykreowali charaktery poszczególnych postaci. Wielkie brawa.
Stefan Drajewski, „Głos Wielkopolski”
Guśniowska snuje swą opowieść niespiesznie, zręcznie manewrując na granicy między powagą
a zabawą. Nie prawi widzom morałów, nie wskazuje łatwych i prostych dróg do szczęścia. Nie uczy, że należy szanować tych, którzy wydają się nam odmienni (jak Gęś), ale pokazuje, niejako przy okazji, nie wprost, że są oni owszem dziwaczni, śmieszni, męczący, ale też ekscentryczni
i pełni fantazji.
Joana Targoń, sztukawspolczesna.org
czas trwania: 55 minut (bez przerwy)
______________________________________________________________________________
16 maja 2015, sobota | godz. 10.30
Scena YMCA, ul. Żeromskiego 26, Gdynia
______________________________________________________________________________
16 maja 2015, sobota | godz. 13.00
Scena YMCA, ul. Żeromskiego 26, Gdynia
______________________________________________________________________________
SAM, CZYLI PRZYGOTOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
WROCŁAWSKI TEATR LALEK
tekst: MARIA WOJTYSZKO
reżyseria: JAKUB KROFTA
scenografia: ANNA CHADAJ
muzyka: GRZEGORZ MAZOŃ
obsada:
Kamila Chruściel, Agata Kucińska, Marta Kwiek, Patrycja Łacina-Miarka,
Radosław Kasiukiewicz, Marek Koziarczyk, Konrad Kujawski, Grzegorz Mazoń
prapremiera 8 marca 2014
spektakl przeznaczony dla widzów od 13 roku życia
Komedia muzyczna, w której tytułowy bohater Sam jest trzynastoletnim pechowcem. Nie ma przyjaciół, koledzy w szkole nękają go, a dziewczyna, w której jest zakochany nie zwraca na niego uwagi. Nawet chomik, z którym rozmawia, żeby nie czuć się samotny ma rozdwojenie jaźni. Na dodatek rodzice chłopca postanawiają się rozwieść.
Spektakl z humorem opowiada o tym, że nawet największy kryzys może skończyć się dobrze, choć niekoniecznie tak, jakby życzył sobie tego bohater.
fot. Karol Krukowski
O poważnych kłopotach nękających współczesną rodzinę można mówić bez zadęcia, mądrze
i zabawnie, z inteligentnym poczuciem humoru. Można mówić, a nawet śpiewać!
Małgorzata Matuszewska, Polska Gazeta Wrocławska
Pomysłowa scenografia wprowadzała postaci w przestrzenie m.in. wielu pokojów, blokowiska
i sali lekcyjnej. Wszystko to złożyło się na zwinnie opowiedzianą historię, która bawiła i zmuszała do refleksji.
Dorota Olearczyk, pik.wroclaw.pl
Spektakl jest niezwykle dynamiczny: składa się z wielu krótkich epizodów, z których każdy da się traktować jako mini – scenkę kabaretową. Bardzo dobry, sarkastyczny tekst Marii Wojtyszko, przefiltrowany przez talenty młodych aktorów, sprawia, że przedstawienie przede wszystkim bawi: mariaż komizmu słownego i sytuacyjnego zasługuje na najwyższe uznanie.
Karolina Augustyniak, Dziennik Teatralny Wrocław
czas trwania: 80 minut (bez przerwy)
______________________________________________________________________________
16 maja 2015, sobota | godz. 16.00
Scena Kameralna Teatr Muzyczny, Gdynia
______________________________________________________________________________
16 maja 2015, sobota | godz. 18.00
Scena Kameralna Teatr Muzyczny, Gdynia
______________________________________________________________________________
TEATR STUDIO IM. ST.I. WITKIEWICZA W WARSZAWIE
tekst: DOROTA MASŁOWSKA
reżyseria: AGNIESZKA GLIŃSKA
scenografia/kostiumy: AGNIESZKA ZAWADOWSKA
muzyka: WOJCIECH WAGLEWSKI
światło:DARIUSZ ZABIEGAŁOWSKI
projekcje (animacje/ilustracje): ANTONINA BENEDEK
projekcje (zdjęcia/montaż): FRANEK PRZYBYLSKI
projekcje (współpraca): JAN MIKLASZEWSKI
choreografia: WERONIKA PELCZYŃSKA
efekty iluzjonistyczne i pirotechniczne: WOJCIECH ROTOWSKI
kaskader koordynator: TOMASZ KRZEMIENIECKI
stylizacja fryzur: PAWEŁ KALETA
obsada:
Monika Krzywkowska, Dorota Landowska, Monika Obara, Dominika Ostałowska, Kinga Preis, Marcin Bosak, Marcin Januszkiewicz, Modest Ruciński, Łukasz Simlat, Paweł Wawrzecki, Mirosław Zbrojewicz
premiera 28 maja 2014
spektakl przeznaczony dla widzów od 6 roku życia
Co się dzieje w głowie małej dziewczynki, kiedy nie może zasnąć? Nagle w jej pokoju pojawia się głodna wiedźma, która latami wędruje po świecie i szuka niegrzecznych dzieci,
by ugotować z nich pożywną zupę. Rozpoczynają się wspólne tarapaty, czary i magiczne zaklęcia. Pojawia się cały kalejdoskop bohaterów: sępy, inna wiedźma i ożywiony czarodziejsko drewniany konik. Poemat Doroty Masłowskiej jest fascynującą i pełną współczesnych znaczeń bajką dla młodych widzów, a jednocześnie metaforyczną opowieścią o więzi między matką a córką.
fot. Krzysztof Bieliński
Masłowska każdy fragment pierwszej w swojej karierze baśni konsultowała ze swoją dziewięcioletnią córką i pewnie także dzięki temu dziecięcy widzowie bez kłopotów odnajdują
w spektaklu cząstki swojego świata, bawią ich językowe twory autorki, nie odstrasza ironia.
Aneta Kyzioł, Polityka
„Jak zostałam wiedźmą” w Teatrze Studio to prezent dla widzów ceniących absurd
i makabryczną groteskę. Idealnie mieści je w sobie wspaniała rola Kingi Preis.
Jacek Wakar, kultura.gazetaprawna.pl
Opowieść jest wariacją na temat baśni o Jasiu i Małgosi, traktującej o niezbędnej do życia konsumpcji zobrazowanej jako chęć jedzenia, i o dzieciach drwala, które są tak głodne,
że nie potrafią zasnąć. Masłowska opowiada o sytych mieszkańcach współczesnych miast, krytykując sztucznie rozbudzone apetyty, rządzące ich światem.
Karina Zalewska, sztukawspolczesna.org
czas trwania: 80 minut (bez przerwy)
______________________________________________________________________________
17 maja 2015, niedziela | godz. 17.00
Duża Scena, Teatr Miejski, Gdynia
______________________________________________________________________________
19 maja 2015, wtorek | godz. 18.00
Wejherowskie Centrum Kultury